Vežbanje pre ili posle posla?

Ko još voli jutarnje vežbanje? Oni koji to probaju shvate da je prvo što osećaju strašan nalet energije pomoću kojeg radno vreme prođe tako da ga praktično i ne osete. Radost jutarnjeg treninga je nešto što osobe koje vole nešto duže da spavaju nikada neće osetiti. Ali to ne znači da oni neće videti rezultate svog rada. Da li uopšte postoji razlika kod onih koji vežbaju ujutru i onih koji vežbaju uveče? Koje su mane, a koje su prednosti ranoranilaca i onih koji se za vežbanje odluče tek nakon radnog vremena.

Ranoranioci su učinkovitiji na poslu

Ljudi koji više vole da obave sav naporan posao pre početka radnog vremena imaju višestruke koristi od svoje navike. Naime, osobe koje vežbaju pre posla imaju više energije tokom dana. Oni brže misle, efikasniji su zbog toga štoje njihov protok krvi (ili energije) ubrzan i muskulatura već spremna za napore koji ih očekuju. Samim tim na poslu se osećaju sveže i budniji su čim počne radno vreme, pa do samog kraja posla . Nekome se zbog prirode posla isključivo savetuje da vežbaju pre početka radnog vremena, zbog stresa i napora koje ih očekuje. To naravno, sve u dogovoru sa trenerom.

Psihološki naboj je nešto što može da se kaže da indirektno proizilazi iz prve stavke. Kada počnete radno vreme svesni da ste “pobedili sebe” pre toga, a to je svakako nešto što pozitivno utiče na svakog pojedinca. Pored toga, treningom razbudite i ubrzate svoj centralni nervni sistem i u stanju ste da brzo donosite prave odluke.

Hormoni sreće i zadovoljstva koji se intenzivnije luče nakon vežbanja, čine da lakše podnosite stres na poslu. Takođe, prirodni bioritmovi većine fizioloških funkcija u našem telu su takvi da je spremnost organizma za podnošenje fizičkog opterećenja veća u prvoj polovini dana. Većina direktora sa Fortune 500 liste odlučuje se da vežba pre početka radnog vremena

Na kraju, ranoranioci troše više kalorija u nastavku dana – Pokrenuti metabolizam od ranog jutra, odlično je rešenje za povećano trošenje kalorija i sagorevanje masnih naslaga tokom dana. Pored toga, veća je verovatnoća da će Vaš organizam „napasti“ najpre šećere i masti, jer se metabolizam ujutru „bori“ samo protiv kalorija koje ste uneli za doručak (ili ste vežbali na prazan stomak pa automatski krećete sa trošenjem depoa energije u telu), za razliku od vežbača koji treniraju predveče, koji se „bore“ i protiv kalorija stečenih kod ostalih obroka, ali se bore i sa psihofizičkim zamorom stečenim tokom radnog dana. Pored činjenice o ,,borbi“ sa unetim kalorijama, aktivnost enzima za razlaganje masti i šećera je prirodno pojačana u jutarnjim časovima, u odnosu na popodne.

Međutim, ne možemo samo da hvalimo ranoranioce kada postoji jedna objektivna opasnost. Ujutru ste pospani i Vi i Vaše telo. Kako ste Vi nerazgibani, kruti i pospani, tako je i Vaš organizam nedovoljno spreman na najviše napore. Ukoliko se upuštate u intenzivnije treninge ili se ne zagrejete dobro postoji opasnost od povreda. Naravno, to se može prevazići prevashodno radom  sa trenerom koji poznaje Vaše sposobnosti, ali i koji zna moguće posledice i kako da do njih ne dođe.

Bolji rezultati za one koji vežbaju posle posla

Iako se stiče utisak da su sve dobro pokupili ranoranioci, nije sve tako crno za one koji vole da spavaju. Više vremena koje imaju na raspolaganju  mogu da potroše za intenzivnije vežbanje. Više vremena za zagrevanje i nešto veća razdražljivost centralnog nervnog sistema nakon posla omogućavaju bolje uslove za podnošenje većeg intenziteta vežbanja nego što je slučaj u ranim jutarnjim časovima.  – Vežbe snage je pogodnije raditi popodne. Čučnjevi, dizanja, rad sa tegovima generalno mnogo je sigurniji ukoliko ih radite kasnije..

Spremniji ste za rad popodne, nego ujutru – zbog obroka koji, ako se zdravo hranite, mogu da doprinesu da imate dobru energetsku bazu za visokointenzivan i obiman trening i da budete na vrhu svojih mogućnosti kada krenete da vežbate.

Problemi koji se često mogu javiti kod vežbača koji vole da vežbaju kasno popodne je što se može desiti da imaju problem sa spavanjem. Visoko-intenzivno vežbanje podiže nivo hormona kortizola, adrenalina i noradrenalina kada organizam treba da spušta nivo ovih hormona u organizmu. To može da poremeti spavanje i da utiče na bioritam.

Na kraju je najbolje da slušate – trenera. U skladu sa Vašim željama i organizacijom dana, trener će organizovati obim i intenzitet opterećenja na treningu tako da Vaše telo uđe u najbolji ritam, za najkraće moguće vreme, bilo da želite da vežbate pre ili posle radnog vremena. Najbolji rezultati dolaze tako što svoj organizam tretirate na najbolji mogući način. To iziskuje mnogo rada na sebi i svakako je mnogo jednostavnije i bolje po Vas da se prepustite vrhunskom stručnjaku i da samo slušate i radite.